جانبی موبایل

تفاوت بین هدفون،هدست، هندزفری و ایرفون

امروزه پیشرفت تکنولوژی باعث افزایش تولید لوازم جانبی نیز شده است.هندزفری، هدست، ایرفون و هدفون لوازمی هستند که از نظر ظاهری و کارکرد شباهت کامل دارند ولی دارای یکسری تفاوت­‌های کلیدی هستند که آن‌ها را از هم متمایز می‌­کند.که در این مقاله هر کدام از این دستگاه­‌ها را بصورت مجزا مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هدفون

گوشی­‌های هدفون از نظر مقایسه با هدست، بزرگ‌تر هستند و هدف از این نوع طراحی پوشاندن کامل گوش­‌ها می‌­باشد تا کاربر کمتر صدای محیط اطراف خود را بشنود. هدفون وسیله است که بیشتر برای گوش دادن به موسیقی و یادگیری زبان و… استفاده می‌­شود و برخلاف هدست دارای میکروفون نیست.

هدفون برخی ویژگی‌­‌های هدست و ایرفون را دارد. معمول­ترین مدل هدفون دارای دو بلندگو است که بر روی گوش­‌ها قرار می‌­گیرند. در هدفون، گوش به طور مستقیم با منبع صدا در ارتباط است و بر عکس بلندگو‌هایی که صدا را در محیط پخش می‌­کنند، صدا کاملا متمرکز می‌­باشد و از کیفیت پخش متفاوتی برخوردار است. هدفون ­‌ها در دو نوع بی­سیم و سیم ­دار عرضه می‌­شوند. هدفون­‌های سیم­ دار با استفاده از یک جک 6.3 یا 3.5 میلیمتری به منبع صوتی متصل می‌­شوند و نوع بی‌­سیم آن‌ها با استفاده از بلوتوث یا بعضا وای‌فای به وسایل دیجیتال صوتی متصل می‌­شوند.

با پیشرفت وسایل دیجیتال صوتی، ابزار کاربرد‌‌های آن هم افزایش یافته است و مدل­‌های مختلف هدفون با ویژگی­‌های مختلف به بازار عرضه شد. مثلا یکی از مدل­‌های هدفون بی­سیم دستگاه MP3 Player می‌­باشد که این امکان را به شما می دهد که بدون حمل کردن وسیله­ ای دیگر، هنگام پیاده­‌روی یا ورزش کردن به موزیک مورد علاقه‌ خود گوش دهید و از کاری که انجام می‌­دهید لذت کافی ببرید.

نکته قابل توجه اینکه به اندازه هدفون در موقع خرید توجه کنید چرا که بر توانایی حمل راحت‌تر آن تاثیر زیادی می‌­گذارد. پس بر اساس این خصوصیت هدفون ­‌ها به 2 گروه تقسیم می‌­شوند

هدفون بزرگ

دسته اول هدفون دایر‌ه‌ای شکل هستند که گوشی­‌های بزرگی دارند و سطح گوش را کاملا می‌­پوشانند و کاربر صدای محیط اطرف را اصلا نمی­‌شنود، یکی از معایب آن وزن  زیاد است و در موارد خاصی استفاده می‌­شود. لازم به ذکر است که امروزه با طراحی ارگونومیک هدفون­‌ها وزنشان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است .

هدفون کوچک

دسته دوم نیز هدفون­‌های دایر‌ه‌ای با اسپیکر کوچک‌تر نسبت به دسته اول می‌­باشند و وزن کمتری نیز دارند، اما همچنان ویژگی منفی آنها انتقال صدای محیط هست . در این نوع هدفون صدای محیط به نسبت دسته اول بیشتر شنیده می‌­شود. اغلب به همراه دستگاه­‌های پخش موزیک به کاربر فروخته می‌­شوند.

هدست

هدست یک نوع هدفون می‌­باشد که دارای دو بلندگو و یک میکرفون هست که برای انتقال صدا و در تماس­‌های تلفنی یا ضبط کردن صدا مورد استفاده قرار می‌­گیرد. بطور کلی هدست ابزاری است که به کمک آن می‌­توانیم یک ارتباط دوطرفه برقرار کنیم. میکروفون موجود در هدست بر خلاف هندزفری و هدفون منعطف است و موقعیت و فاصله آن با دهان فرد استفاده کننده قابل تنظیم و تغییر می‌­باشد. ‌میکروفون موجود داری اهرم چرخشی می‌­باشد. نوع دیگری هدست وجود دارد که به طور مستقیم به کامپیوتر یا لپ تاپ وصل می‌­شوند و به همین دلیل ابزاری مناسب برای استفاده در مراکز تماس و سیستم­‌های تلفنی برپایه تکنولوژی VoIP می‌­باشند. علاوه بر این ابزاری مناسب برای رکورد کردن فیلم­‌های آموزشی می‌­باشد و همچنین در بازی­‌های آنلاینی که کاربران آن با هم ارتباط صوتی برقرار می‌­کنند و در هنگام بازی با هم حرف می‌­زنند مورد استفاده قرار می‌­گیرند. بطور کلی استفاده از هدست، ارتباط بین شما و دستگاه ارتباطی که با آن کار می‌­کنید (تلفن همراه، کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت…) را آسان می‌­کند و پس وارد شدن چنین ابزاری به زندگی‌تان متوجه صرفه جویی در زمان و بهبود وضعیت کاریتان خواهید شد.

به این دلیل که هدست بیشتر در مراکز تماس مورد استفاده قرار می‌­گیرد، اندازه گوشی­‌های آن را نسبت به هدفون کوچکتر می‌­سازند چون مراکز تماس اغلب مکان­‌های شلوغی هستند و اگر گوش فرد کامل پوشانده شود فرد صدای خود را نمی­شنود و با صدای بلندتر حرف می‌­زند و این امر باعث ایجاد همهمه شده و در تمرکز سایر کارکنان آن مرکز اخلال ایجاد می‌­کند.

میکروفون تعبیه شده در هدست مانند یک بازوی متحرک می‌­باشد که بر روی یکی از گوش­‌ها نصب می‌­شود و در دو جهت بالا و پایین (نزدیک و یا دور از دهان) قابل تنظیم می‌­باشد. نوع دیگر ‌میکروفن که نویز موجود در محیط اطراف را از صدای اصلی حذف می‌­کند، درون گوش قرار می‌­گیرد و با کمک یک میله کوتاه که به سمت دهان هدایت می‌­شود صدا را انتقال می‌­دهد. نوع ‌میکروفونی که درون گوش قرار دارد کیفیت صدای بیشتری دارد و برای استفاده در محیط­‌های شلوغ مناسب می‌­باشد. هدست­‌های استاندارد دارای دو گوشی هستند و بر روی سر قرار می‌­گیرند ولی هدست­‌های مونو تک گوشی می‌­باشند. برای ثابت شدن هدست مونو روی گوش یک گیره شبیه به لاله گوش در آن تعبیه شده است که پشت گوش ثابت می‌­شود.

تکنولوژی بلوتوث جهت منتقل کردن صدا با برد کم ساخته شده­ است. بعضی از هدست­‌ها از قبیل هدست­‌های مونو از بلوتوث نسخه 1.0 و یا 1.1 پیشتیبانی می‌­کنند. در این مدل همه فرمت­‌های فایل­‌های صوتی قابل پخش نیستند و در در صورتیکه توانایی پخش موزیک را داشته باشند کیفیت بسیار پایینی دارند چرا که جهت مکالمه ساخته شده ­اند.

هندزفری

هندزفری ابزاری است که می‌­توانیم بدون کمک گرفتن از دست از آن استفاده کنیم. این ابزار در دو نوع هندزفری بی­سیم (بلوتوثی) و باسیم وجود دارند. هندزفری در منتقل کردن دستورات در وسایل صوتی مانند، رادیو، موبایل و خیلی از وسایل صوتی و چندرسانه‌ای مورد استفاده قرار می‌­گیرد. در خیلی از کشور‌ها هنگام صحبت کردن با موبایل حتما باید از هندزفری استفاده شود در غیر این صورت تخلف محسوب می‌­شود. لازم به ذکر است که پژوهش­‌ها نشان دادند که صحبت کردن با تلفن همراه چه باهندزفری و چه بدون آن باعث برهم خوردن تمرکز راننده می‌­شود.

بطور کلی هندزفری نوعی هدست می‌­باشد که جهت استفاده در تلفن همراه بکار گرفته می‌­شود. به این دلیل به این ابزار هندزفری می‌­گویند که هنگام استفاده از آن در مواردی چون ورزش، رانندگی، پیاده ­روی و غیره نیازی به دخالت دست نیست. می‌­توان گفت هندزفری یک گوشی با امکان مکالمه بدون نیاز به دست می‌­باشد. همچنین با استفاده کردن از این ابزار­ها، فرد در معرض سیگنال­‌های مضر گوشی قرار نمی­گیرد. هندزفری علاوه و بر بلندگو و ‌میکروفون دارای کلید‌های کنترلی تلفن همراه از قبیل جواب دادن تماس ورودی و یا اشغال کردن آن، کم و زیاد کردن میزان صدا و … می‌­باشد. این ابزار در اشکال مختلفی ساخته شده است، بعضا شبیه به هدفون و یا به شکل ایرفون می‌­باشند، ولی بخاطر حمل راحت‌تر، در سایز‌های کوچک، سبک و به صورت تک گوشی با تعبیه کردن دکمه­‌های کنترلی روی آن ساخته می‌­شوند.

ایرفون

این دستگاه ها از واژه ear به معنای گوش گرفته شده است. به این سبب که این وسایل درون گوش قرار می گیرند. ایرفون ها نسبت به هدست و هدفون،  کوچکتر هستند و شباهت زیادی به هندزفری دارند. در ادامه به بررسی برخی از دسته های ایرفون ها می پردازیم.

Ear-fitting headphones or Earphones

این نوع ایرفون ها در سایز کوچک ساخته می شوند که در داخل گوش قرار می‌­گیرند و داری هیچ بخشی برای قرار گرفتن بر روی سر نیستند. این گوشی­‌های کوچک که فقط دارای دو رشته سیم می‌­باشند در هر مکانی قابل استفاده هستند. به خاطر داشتن سایز کم و انعطاف پذیری بالای آن‌ها، قابلیت حمل آسانی دارند. به دلیل اینکه این هدفون درون گوشی قرار می‌­گیرد با تکان خوردن زیاد مثلا هنگام ورزش کردن جابجا نمی­شود و از گوش در نمی­آید بجز اینکه سیم آن به چیزی گیر کند

Earbuds

این نوع هدفون­‌ها در قسمت خارجی گوش قرار می‌­گیرند و بخاطر داشتن قیمت کمتر و حمل راحت تر، محبوبیت زیادی را بین کاربران استفاده کننده از این نوع ابزار‌ها پیدا کردند. این نوع هدفون بخاطر قرار گرفتن در قسمت خارجی گوش باعث می‌­شود که بحشی از صدای محیط اطراف شنیده شود که مزیت و نقص این کار را در موارد قبلی بیان کرده­ ایم.

In-ear headphones

این نوع هدفون شباهت زیادی با مدل ذکر شده در بالا دارد ولی تفاوت عمد‌ه ای که دارند این است که این مدل گوشی کاملا در داخل سوراخ گوش فرو می‌­رود و هنگام پخش صوت هیچ صدایی از محیط اطراف شنیده نمی­شود. با توجه به اینکه فاصله کمی با پرده گوش دارند توصیه می‌­شود که هنگام استفاده از این مدل دقت کافی در بلندی صدا به خرج دهیم چرا که صدای زیاد صوت ممکن است به پرده گوش آسیب وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *